Elevii romani intampina dificultati in interpretarea unui text non-literar. O demonstreaza atat rezultatele testelor internationale, cat si constatarile facute zi de zi de catre cadre didactice, parinţi, specialisti. Din multitudinea de astfel de texte (anunturi, articole de presa, reclame, afise, etichete etc.), putine puteau fi adecvate si considerate esentiale pentru varsta şcolara mica. Si atunci am decis sa o luam treptat, tinand cont de comportamentul specific varstei. La varsta despre care vorbim, elevii, in marea lor majoritate, işi pot cumpăra singuri produse alimentare sau le pot solicita insistent parinţilor, ca efect al influentei anturajului. Abia ulterior apar preocupari legate de obiecte de imbracaminte sau de incaltaminte si multe altele.
Aşadar, desi tarziu ca moment al educarii în spiritul unei alimentatii sanatoase si echilibrate, dar adecvat din punct de vedere al informatiei continute, am optat pentru prezentarea etichetelor produselor alimentare (cu toate detaliile presupuse de interpretarea acestora) elevilor de clasa a IV-a.
Acreditare din partea Ministerului Educatiei
Orice lucrare şcolara, cu atat mai mult una care propune si o programa, necesita avizul comisiei de specialitate din cadrul Ministerului Educatiei, ca gir al calitatii şi al unui continut adecvat. „Cum sa ne hranim sanatos“ a primit acest aviz, astfel incat lucrarea poate fi folosita la disciplinele optionale, in cadrul proiectelor interdisciplinare sau ca suport pentru educatia non-formala.
Mecanismul de introducere în şcoli
Lucrarea a fost prezentata cadrelor didactice la inceputul anului scolar si este promovata prin cataloage si pliante distribuite de asemenea in scoli.
De ce este nevoie de o astfel de lucrare şi ce beneficii are ea ?
Armonizarea activitatilor zilnice in scopul mentinerii sanatatii si al asigurarii unei vieti echilibrate se invata din primii ani de viata, sub atenta supraveghere a parintilor. Insa odata cu inaintarea in varsta, extinderea ariei sociale si accentuarea influentelor grupului, comportamentul alimentar al copilului şi regimul sau de viata pot suferi modificari, nu intotdeauna benefice. De aceea, informarea timpurie si permanenta pot constitui primii pasi in scopul educarii abilitatii de a decide corect si rapid, in raport cu propriile nevoi. In contextul actual, al abundentei de alimente ne-naturale, promovate agresiv prin foarte multe mijloace, acest demers devine imperativ, pentru a preveni aparitia dezechilibrelor de crestere.
Structura lucrării
Lucrarea este structurata in patru mari capitole:
- “Stil de viata sanatos” – consolideaza şi aprofundeaza cunostintele copiilor asimilate la orele de educatie pentru sanatate;
- “Nutrienti speciali” – capitolul prezinta valoarea nutritiva şi energetica a substantelor continute de alimente;
- “Piramida alimentara explicata” – prezinta grupele de alimente;
- “Etichetele alimentelor” – prezinta datele cuprinse de etichetele produselor alimentare şi explica modul de citire si interpretare a acestora;
La finalul lucrarii este o programa pentru acest curs optional, ce poate fi folosita ca atare sau ca sursa de inspiratie.