Bacteriile benefice care ne reglează imunitatea pot fi grav afectate de stres, administrarea de antibiotice, sau laxative. Nutriţionistul Lygia Alexandrescu ne spune totul despre beneficiile probioticelor asupra sănătăţii.

Probioticele sunt culturi vii de bacterii care trăiesc în tractul nostru digestiv în deplină armonie cu restul organismului.

În ultimii 20 ani aceste bacterii care nu produc nicio boală au fost studiate cu mare atentţe pentru a li se pune în evidenţă rolul pe care-l joacă în reglarea imunitară (stimulează formarea de imunoglobuline), absorbţia nutrienţilor sau tratamentul diareei la copii şi adulţi.

Din păcate echilibrul acestor culturi bacteriene este sensibil şi poate fi uşor perturbat de factori cum ar fi: stresul, administrarea de antibiotice sau laxative.

Majoritatea probioticelor sunt sunt produse în urma proceselor de fermentaţie a acidului lactic

Cele mai cunoscute microorganisme folosite la producerea probioticelor sunt Lactobacillus şi Bifidobacterium.

Aşadar, daca aceste bacterii necesare  sunt introduse în tractul digestiv la momentul la care organismul este expus la boli, sau în timpul şi dupa un tratament puternic cu antibiotice (care distrug şi flora probiotica), dezechilibrul sistemului digestiv poate fi minim.

Flora intestinală are nevoie de şase luni să se regenereze după un tratament de şapte zile cu antibiotice.

În schimb, probioticele se comportă ca niste antibiotice naturale, care nu perturba funcţionarea normală a tractului digestiv, însă pot inactiva agenţi patogeni periculoşi cum ar fi: Salmonela, E-coli, stafilococi, etc.

Iată care sunt beneficiile probioticelor asupra sănătăţii:

1. Cresc biodisponibilitatea proteinelor şi a grăsimilor din dietă prin digerarea completa a acestor nutrienţi în tractul digestiv, fapt important atât pentru adulţi cât şi pentru copii.
2. Probioticele pot preveni “deranjul” digestiv de orice natura (diaree sau constipaţie).
3. Aceste microorganisme benefice pot reduce inflamaţia şi hipersensibilitatea digestivă cauzată de alergiile alimentare (la lactoza, gluten, etc)
4. Pot ajuta la reducerea severităţii anumitor alergii, eczeme
5. Pot ajuta la prevenirea bolilor cardiovasculare, ale sistemului nervos si a degradării ficatului cauzată unei diete necorespunzătoare.

Când este necesar aportul de probiotice? Ingerarea acestor microorganisme poate fi făcuta atat prin aport de alimente cât şi de suplimente, iar scopul acesteia poate fi preventiv sau de tratare.

Aşadar, un pahar cu iaurt sau chefir proaspăt (fără aport de zahar, fructe, cereale, seminţe sau alte inserţii) consumat zilnic poate asigura aportul de probiotice de care are nevoie organismul.

Există persoane care, deşi manifestă un anumit grad de intoleranţă la lactoza, pot consuma iaurt deoarece lactoza (sau zaharul din lapte) fermentează şi este transformat în acid lactic in iaurt, chiar sub acţiunea probioticelor.

În schimb, persoanele alergice la proteinele din lapte, nu pot consuma nici iaurt şi atunci suplimentarea cu probiotice este solutia cea mai simplă.

Alimentele care conţin probiotice sunt de obicei naturale, însa pot fi şi fabricate prin procese bine controlate care să menţină culturile de bacterii vii şi după fabricare.

Iaurtul, kefirul, brânza proaspătă de vaci, formulele pentru bebeluşi sunt câteva exemple de alimente bogate în probiotice.

Importante sunt beneficiile probioticelor în ceea ce priveşte frumuseţea; prin acţiunea lor împotriva constipaţiei, probioticele ajută la eliminarea deşeurilor şi a toxinelor din corp, fapt care se traduce printr-o siluetă frumoasă şi un ten curat şi tânăr.