Este din nou Crăciun și este momentul să ne relaxăm, să ne adunăm lângă cei dragi, lângă familia apropiată și să uităm de rutina zilnică și de grijile ei. Așadar, această perioadă este specială prin încărcătura ei emoțională și tot speciale sunt mesele tradiționale românești.

În acest an masa de Crăciun ar trebui să fie altfel, să gătim tradițional, însă nu la fel de mult cantitativ. Să căutăm calitatea și gustul în vechile rețete. Suntem mai puțini la masă, doar familia apropiată si cantități uriașe de mâncăruri gătite pentru aceste zile implică obligativitatea consumării lor.

Mai ales dacă s-a ținut post, cantitățile de alimente pe bază de carne de porc, chiar și de curcan, se vor consuma cu moderație pentru a nu declanșa suferințe digestive care să necesite prezentarea la camera de garda. În camerele de gardă medicii sunt extenuați de cazurile severe de pacienți cu Covid 19 și ar fi o lipsă totală de respect să le cerem ajutorul pentru că…s-a mâncat și băut fără control.

În acest  sens e necesar să avem o strategie pentru aceste zile speciale, ca de exemplu:

– Divizarea meniului pe mese distanțate în timp la cel puțin o oră – trebuie dat stomacului un pic de timp să digere ce s-a consumat la masa anterioară înainte de a veni cu o altă “avalanșă” și astfel și riscul indigestiei va fi diminuat;

– Alegerea unor gustări ușoare: bucăți de mușchi file sau de pui sau curcan, brânză mai puțin fermentată

– Atenție la mărimea porției – trebuie să se urmărească aromele și calitatea alimentelor și nu obținerea unui stomac plin

–  Evitarea alimentelor grase și prăjite, precum și a sosurilor grele (chiar și în salate) și preferarea preparatelor pe bază de pui, curcan și pește și a legumelor din salate

– Limitarea alimentelor care favorizează indigestia: suc de portocale sau băuturile carbogazoase dulci, condimentele în exces și, în general, alimentele acide

– Mestecarea suficientă a alimentelor combate de asemenea tulburările gastrointestinale;

– Apa – trebuie consumată pe tot parcursul mesei în cantități mici și dese pentru a menține sistemul digestiv activ și pentru a evita deshidratarea (care încetinește metabolismul);

– Alcoolul – consumul acestuia necesită o atenție sporită întrucât acesta creează o serie de probleme: crește presiunea arterială a sângelui, crește cantitatea de enzime hepatice necesare descompunerii acestuia, crește activitatea sistemului nervos central și favorizează apariția tulburărilor gastro-intestinale. Cu toate acestea, de Sărbători se consumă mari cantități de alcool sub diverse forme. Vinul roșu este băutura sezonului și trebuie consumat cât mai natural, fără aditivi (pentru a evita migrenele) si de asemenea nu trebuie uitat că beneficiile sale scad cu creșterea cantității consumate. Pentru a ține o evidentă clară a consumului de alcool trebuie să se evite umplerea continuă a paharului neterminat.

– După masă: o plimbare ușoară de măcar o jumătate de oră ar putea ajuta mult digestia și ne-ar da o stare cu adevărat bună! Crăciun Fericit!